Ikke god forhold for rulleski

Å være en vintersportsutøver i Norge er ikke så enkelt som mange vil ha det til. Vinterhalvåret er greit, med flotte løyper og mange muligheter for å utfordre seg selv og andre. Det er en grunn til at nordmenn sies å være født med ski på beina.

Dessverre så har vi også blitt rammet av miljøforandringer, den globale oppvarmingen. Resultatet er mer ustabilt vær og varmere vintre. Varme vintre fører til mindre snø og dårligere skiføre.  Foreløpig så er det nok av snø i vintermånedene hvis man har muligheten til å reise litt opp på fjellet. Samtidig er snøsmeltingen blitt mer uforutsigbar og kan gi dårlige forhold for planlegging av treningsøkter.

Alltid en treningsplan

Alltid en treningsplan

Enten man er proff eller en ivrig amatør så har man en plan for treningen. Målet er å bygge de rette musklene og sørge for å være på topp når det trengs. Dette er ingen enkel oppgave. Mange utøvere har bommet og endt opp med å være på ”topp” enten før konkurransene eller etter.  Amatører har også en treningsplan, men denne er ikke så rigid.

Uansett hva slags treningsplan man har så innebærer det mye trening og rett hvile.  Folk flest vil gjerne avslutte en lang dag med beina i sofaen, nettbrett og/eller TV. Personlig så føler jeg at nettbrettet roper etter meg hvis jeg har hatt en skikkelig lang dag. Da ser jeg på en av mine favoritt serier, tester mine strategi kunnskaper med sjakk på internett eller forsøker å forutsi vinneren av fotballen.

Min fordel er at jeg kan bruke et par timer på slikt. Så kan jeg velge å ta meg en tur på treningssenteret, trene på andre måter eller bare bli sittende hjemme. Denne friheten har ikke utøverne. I treningsplanen så er det også oppgitt hva som er god hvile. Det er ikke så enkelt å få lagt inn spill på nettbrett i hviletiden. Hviletiden er en tid hvor spilleren skal koble helt ut og la hjernen og musklene få hente seg inn igjen. Personlig mener jeg at Candy Crush Saga gjør en god jobb der, men her er det nok mange individuelle forskjeller.

Alternativer til ski på snøføre

Alternativer til ski på snøføre

Et helt klart alternativ når snøen er bort i Norge er å dra til utlandet.  Ulempen med dette er at profesjonelle idrettsutøvere allerede tilbringer mye tid borte fra familie og venner i sesongen. Å skulle be dem bo i et annet land mesteparten av tiden utenfor sesongen for å kunne trene, vil være å strekke strikken litt for langt. Derfor har flere utøver valgt å bruke rulleski som en treningsform. Disse lar utøveren bruke mye av den samme muskulaturen som når man går på ski. Rulleski ser ut som korte langrennsski og har to hjul under hver ski. De har ikke helt den samme fleksibiliteten som vanlige ski, men fungerer greit nok. Utøvere som kombinerer rulleski, trening med vekter og kondisjonstrening får en god start på sesongen når denne åpner.

Dårlige norske veier

Det store problemet med rulleski er dessverre at det norske veinettet er dårlig. Bilister klager gjerne på at det er mange skader i veidekket. Slike hull og humper i veien kan skade understellet på bilen, men for en med rulleski så er det enda verre.

Dårlige norske veier

Hjulene under rulleskiene er små og lett å få ut av balanse. Så en ujevn vei kan føre til at personen kommer ut av balanse. Videre så er et brukt grov asfalt flere steder. En slik asfalt har større steiner, noe som kan være utfordrende i forhold til å sikre at hjulene glir lett over underlaget. Mange opplever at en slik grov asfalt påfører ankler og kroppen generelt en større belastning. Det kan være vanskelig å få fart i bakker ettersom steinene fungerer som bremseklosser. Større hjul og bedre hjul har vært løsningen for noen. Andre velger å kjøre i sporene som bilene lager, ettersom det kan være glattere i dette feltet. Fotgjengerfelt er gjerne også et godt valg ettersom asfalten her er gjerne er glattere.

Ligge midt i veien?

En siste utfordring som mange rulleski entusiaster møter på er selvsagt bilister. Dette er et kjent problem for syklister, men det er på mange måter verre for de med rulleski. En sykkel er gjerne enklere å manøvrere så det er enklere å legge seg inn til siden. Litt grus og ruglete vei er ikke noe stort problem for en syklist, selv om de gjerne vil unngå det.

En på rulleski kan få store problemer med å legge seg helt ut til siden. Det kan fort bli bråstopp hvis rulleskiene møter på gress og mye grus. Så det er ikke en opsjon å legge seg langt ut. Heldigvis så er det mange bilister som er klar over dette og smører seg med tålmodighet. Så får man bare håpe at enda flere vil la seg friste til å spenne rulleski på beina og legge ut på landeveien.